Een verpakking ontwikkelen is voor veel merken iets wat je er ‘ook nog even bij doet’. Zo’n project dat al tijden op je to-do lijst staat, maar waar je nooit echt goed mee aan de slag bent gegaan. Je hebt (of maakt?) geen tijd… Of je weet eigenlijk niet zo goed waar je moet beginnen..
Don’t worry, we helpen je graag op weg! In deze blog geven we je 4 concrete stappen om mee aan de slag te gaan bij het ontwikkelen van een verpakking. Zo heb jij binnen no-time een te gekke nieuwe verpakking voor jouw merk!
1: Bepaal wat voor verpakking je wil ontwikkelen
Laten we beginnen bij het begin: Wat voor verpakking zoek je eigenlijk? Je hebt vast al wel wat ideeën en mooie plaatjes van verpakkingsontwerpen verzameld, maar wat moet de verpakking doen voor jóuw product?
Staat jouw verpakking straks in de schappen bij Albert Heijn? Dan moet deze herkenbaar zijn en opvallen tussen alle andere merken. Maar ga je aan de slag met een e-commerce verzendverpakking, dan is beschermen van het product en een te gekke ‘unboxing experience’ het belangrijkste.
Er zijn heel veel soorten verpakkingen: productdoosjes, verzenddozen, zakken, kokers… Kies de soort verpakking die past bij het gebruik en bij jouw situatie.
2: Zorg voor een werktekening
(Bijna) elke verpakking begint als een plat stuk materiaal. Om jouw ontwerp te kunnen maken op de verpakking heb je een tekening nodig van de vorm van deze platte verpakking: Een werktekening of stansmestekening.
Maak je gebruik van een standaard vorm verpakking, zoals een verzendzak of een verzenddoos, dan heeft jouw leverancier meestal wel zo’n tekening voor je. Bij Packaging Rebels bieden we je bijvoorbeeld hele handige ontwerptemplates aan. Deze bevatten, naast de werktekening, ook handige tips&tricks voor jouw ontwerp.
Laat je een verpakking ontwikkelen op maat voor jouw product? Dan moet er ook een nieuwe werktekening worden gemaakt. Jouw ontwerper of leverancier doet dit dan voor je.
3: Maak een te gek verpakkingsontwerp
En dan de leukste (en misschien ook wel lastigste) stap in het proces: het maken van een grafisch ontwerp. Je kan dit zelf doen of laten doen door een ontwerper. Wist je trouwens dat wij ook een handige ontwerpservice aanbieden voor onze verpakkingen?
Maar of je het nou zelf doet of niet, er zijn natuurlijk een aantal dingen waar je rekening mee moet houden als je een verpakking gaat ontwerpen:
- Zorg er voor dat het ontwerp in lijn is met de rest van je merkuitstraling. Zo bouw je aan een sterk en herkenbaar merk.
- Vermeld alle verplichte informatie op je verpakking: Ontwerp je een productverpakking, dan is de kans groot dat je te maken krijgt met verplichte warenwettelijke informatie.
Tip: Verpakkingsontwerper Laura Voet maakte een handige checklist voor verplichte informatie op voedselverpakkingen. - Vergeet ook niet de streepjescode (EAN code) of informatie over de recycling van de verpakking.
- Tegenwoordig zie je ook steeds meer dat merken hun Social Media kanalen noemen op de verpakking. Slim! Want zo trigger je jouw klant om makkelijk met je in contact te komen.
En tot slot… Je ontwerpt de verpakking op een platte tekening, maar uiteindelijk wordt het gevouwen tot een 3D product. Print dus altijd even je ontwerp (kan gewoon op een A4-tje) en vouw het zoals jouw uiteindelijke verpakking in elkaar komt te zitten. Dan weet je zeker dat alle informatie op de goede plek staat!
“Je ontwerpt de verpakking op een platte tekening, maar uiteindelijk wordt het gevouwen tot een 3D product. Print dus altijd even je ontwerp.”
4: Een te gekke verpakking ontwikkelen: zorg voor een ‘unboxing experience’
Op het moment dat iemand jouw verpakking openmaakt, heb je hun onverdeelde aandacht! Ze zijn op dat moment alleen bezig met jouw product. Zorg er dus voor dat ze op dat moment iets heel moois in handen hebben. Dit doe je door een te gekke ‘unboxing experience’ te maken met jouw verpakkingsmaterialen.
Hoe maak je een echte unboxing experience?
It’s all-in the details! Zorg er voor dat jouw verpakking er tot in de puntjes verzorgd uitziet. Bij een verzendverpakking kan je bijvoorbeeld je producten mooi inpakken in vloeipapier, dichtplakken met een leuke sticker en een persoonlijk kaartje toevoegen. Voor een retailverpakking kan je denken aan een mooie bedrukking aan de binnenzijde of een leuk tekstje dat zichtbaar wordt als de klant de verpakking opent.
Zulke details zorgen er voor dat jij ‘on top of mind’ blijft bij je klanten, lang na de werkelijke verkoop van je product,
Let’s do this!
Met dit handige stappenplan moet het toch lukken om een te gekke verpakking te ontwikkelen! Met zo’n mooie en opvallende verpakking geef je jouw klanten een goed gevoel. Ze worden loyale klanten van jouw merk en blijven terugkomen. Hoppa!
Vond je dit interessant? Volg ons dan op Instagram voor meer tips, tricks en inspiratie!
0 reacties