In deze serie blogs nemen we een kijkje in de keuken bij andere ondernemers. Wie zijn ze? Hoe gaan ze om met een onderscheidende verpakking voor hun merk of webshop? En welke rol speelt duurzaamheid hierin?
We spreken Jacoline, oprichtster van kinderkamermerk Bibelotte, over wat een custom verpakking en duurzaamheid voor haar merk betekenen. Lees verder voor een flinke dosis inspiratie!
Voor de mensen die het merk Bibelotte nog niet kennen: Vertel even kort wie jullie zijn
Bibelotte ontwerpt producten voor kinderkamers. We hebben een uitgebreide collectie met o.a. behang, beddengoed, opbergmeubels en accessoires. We vinden het belangrijk dat alle producten en designs onderling te combineren moeten zijn. Hier wordt bewust rekening mee gehouden tijdens het ontwerpproces, zodat er een duurzame, tijdloze collectie ontstaat.
Inmiddels hebben we ook onze eigen productielocatie in Ede waar we alle producten bedenken én produceren. En daar zijn we best een beetje trots op!
Jullie hebben al een hoop mooie eigen verpakkingen voor Bibelotte. Wat betekent zo’n onderscheidende verpakking voor het merk?
Je komt als merk veel professioneler over met een eigen verpakking, het helpt heel erg bij de merkbeleving. Als jij je merk sterk neer wil zetten, dan ontkom je niet aan customised verpakkingen. Iedereen kan een leuke ‘Hey you’-sticker bestellen voor op de verpakking, maar daarmee onderscheid je je niet.
“Als jij je merk sterk neer wil zetten, dan ontkom je niet aan customised verpakkingen”
Verder denk ik dat verpakkingen juist bij online verkoop heel belangrijk zijn. In een winkel kan je de fysieke winkelruimte gebruiken om te laten zien wie je bent. Maar bij een webshop heb je dit niet. Dan is je verpakking het eerste waar de klant echt mee in aanraking komt. Juist dan moet dit perfect kloppen bij je merk.
Je bent al langer bezig met custom verpakkingen voor je merk. Wat heb je hier inmiddels over geleerd?
In het begin ontwierp ik alles zelf. Dat zou ik nu wel anders doen! We kunnen niet álles uitbesteden maar ik zie nu absoluut het belang in van een goed ontwerp als basis.
We zijn heel blij met de professionele branding, onderscheidende verpakkingen en mooie fotografie die we een tijd geleden hebben laten maken. Dit zorgt er bij elkaar voor dat het merk echt een enorme vlucht heeft genomen. Het merk is veel meer een eenheid geworden en komt veel professioneler over. Mooi beeldmateriaal is zo belangrijk om je producten te verkopen!
Op welke manieren ben je binnen Bibelotte bezig met duurzaamheid?
Duurzaamheid zit echt in de kernwaarden van Bibelotte. We geloven heel erg in een collectie die tijdloos is. Dat je niet elk half jaar iets nieuws hoeft te kopen. Onze producten koop je echt voor het leven en daar is de kwaliteit ook naar.
Ik vind het heel leuk om te zien dat mensen onze producten ook echt op die manier gebruiken. Een opbergmeubel verhuist van de keukentafel weer naar een kinderkamer. Of mensen beginnen met een setje beddengoed en breiden dit na verloop van tijd uit met een hoeslaken of mooi bijpassend behang.
Duurzaamheid betekent voor ons ook continue afwegingen maken. We merken dat het lastig is om alles 100% perfect en duurzaam te doen. Dat zie je bijvoorbeeld goed bij de productie van ons behang. Nu we ons behang zelf produceren is de inkt niet meer 100% duurzaam. Maar bij de duurzame inkt hadden we veel last van kleurverschillen. Dit zorgde voor veel afkeur en afval. Nu, met de iets minder duurzame inkt, is de kwaliteit wel veel constanter en dat is uiteindelijk ook duurzaam.
En wat maakt voor jou een verpakking duurzaam?
Het belangrijkste vind ik dat een verpakking het product goed beschermt. Als je product beschadigt door het niet goed te verpakken, dan schiet je hier niets mee op.
Maar ook voor onze verpakkingen geldt: Het is steeds een afweging die je maakt. Voor de verkoop in winkels moet het beddengoed bijvoorbeeld goed en hygiënisch verpakt zijn. Daarvoor gebruiken we nu een plastic verpakking. Het liefst willen we hiervoor een stoffen verpakking gebruiken, maar dit maakt het product flink duurder. Dan heb je wel een mooie, duurzame en onderscheidende verpakking. Maar als vervolgens niemand het product meer koopt en je blijft met alle voorraad zitten, dan is dit ook niet duurzaam.
En tot slot: Wat zijn je dromen voor de toekomst met Bibelotte?
We willen met Bibelotte graag gezien worden als dé inspiratie op het gebied van kinderkamers en wonen met kinderen.
En we willen er nóg meer op focussen dat het echt een feestje wordt wanneer Bibelotte bij je thuis komt. Daar spelen naast de producten de verpakkingen natuurlijk ook een belangrijke rol in!
Wil jij ook wel een mooi verpakte Bibelotte bestelling thuis ontvangen? Of wil je meer weten over Bibelotte? Kijk dan eens op www.bibelotte.nl!
0 reacties