3 must-read tips voor de perfecte ‘unboxing experience’

door | 3 feb, 22 | Ontwerp

Een perfecte unboxing experience maken

Een goede unboxing experience zorgt voor trouwe klanten en meer verkopen! Maar wat is het nou precies? En hoe kan jij dit toepassen? In deze blog geven we je 3 super waardevolle tips hoe je dit het beste kan aanpakken!

Wat is een unboxing experience?

Laten we beginnen bij het begin… wat is eigenlijk een ‘unboxing experience’? We hebben er helaas nog geen fijne Nederlanse vertaling voor gevonden. Maar een uitpak-ervaring komt nog het meeste in de buurt.

Waar het op neerkomt is dat je jouw klant een toffe beleving biedt bij het openen van de verpakking en het uitpakken van het product. Geen saaie bruine doos waar jouw product los in ligt tussen wat plastic opvulmateriaal. Maar een verpakking die met zorg en aandacht is samengesteld en die het echt een feestje maakt om het product uit te pakken.

Apple is hier bijvoorbeeld supergoed in! Kijk bijvoorbeeld eens deze video waarbij iemand duidelijk het verschil laat zien tussen de unboxing van Apple en andere producten. Maar ook op ons Instagram kanaal delen we regelmatig video’s van merken die te gekke unboxing experiences maken van hun verpakkingen.

Waarom wil je een unboxing experience?

Stel je voor… Je bestelt online een nieuw hoesje voor je telefoon bij een grote winkelketen. Als je product wordt bezorgd krijg je een basic bruine doos met daarin een A4-tje met een pakbon en jouw product, verpakt in een simpel transparant zakje met een stickertje erop. Je bent natuurlijk blij met je nieuwe telefoonhoesje. Maar de verpakking scheur je gelijk open en gaat bij het afval. De volgende keer dat je weer een telefoonhoesje wil bestellen heb je geen idee meer waar je het eerder had besteld en ga je net zo makkelijk weer naar een andere winkel.

Maar het kan ook anders! Stel je nu voor dat je dit telefoonhoesje bestelt bij een andere online shop. Je pakketje ontvang je in een mooie bedrukte doos met branding van de winkel. Zodra je de verzendverpakking opent zie je een mooi kaartje liggen met een leuk berichtje en een fijne kortingscode voor je volgende bestelling. De doos heeft een mooie bedrukking aan de binnenkant en vertelt je nog wat meer over het merk en wat hen uniek maakt. In de verpakking ligt jouw telefoonhoesje verpakt in een luxe vloeipapiertje en een mooi doosje. Het is echt een feestje om dit uit te mogen pakken! Het ziet er zo verzorgd uit en aan alle details is gedacht! De volgende keer dat jij een nieuw telefoonhoesje wil bestellen weet jij wel bij welke shop je dat doet!

Het ziet er zo verzorgd uit en aan alle details is gedacht! De volgende keer dat jij een nieuw telefoonhoesje wil bestellen weet jij wel bij welke shop je dat doet!

In deze voorbeelden is het product dat je bestelt hetzelfde… Maar wat geeft jou als klant een fijner gevoel? Waar wordt je enthousiaster van? Juist ;)

Unboxing experience verpakking

Met een te gekke unboxing exprience kan jij je onderscheiden van andere merken en winkels. Een verzorgde verpakking straalt waardering uit naar je klant. Jouw klant wordt super enthousiast van de hele ervaring en zal dit zeker onthouden. En dikke kans natuurlijk dat ze weer terugkomen voor een volgende bestelling!

Hoe maak je nou de perfecte unboxing…

En nu aan de slag! Dit wil jij natuurlijk ook voor jouw merk of winkel. Hieronder geven we je 3 unieke en concrete tips om mee aan de slag te gaan.

Tip 1: Unboxing in stapjes      

Om een echte ‘experience’ te maken neem je je klant mee in stapjes door het uitpakproces. Bij elke handeling die de klant doet verschijnt er weer iets nieuws. Zo maak je van het openen van de verpakking echt een proces en een ervaring.

Dit zie je goed terug komen bij de verpakkingen van Zeeplokaal. Je gaat in verschillende stapjes door het openen van de verpakking:

  1. De voorkant van de verpakking heeft alle basis-informatie over het product en het merk.
  2. Zodra je met je hand naar het klepje gaat om de verpakking te openen zie je ook de pay-off van het merk.
  3. Als je het klepje een klein stukje opent zie je gelijk informatie over de social kanalen van het merk en wordt je aangemoedigd om te connecten met het merk op Facebook of Instagram.
  4. Open je de klep helemaal, dan lees je aan de binnenkant een persoonlijk berichtje van de eigenaresse over het merk en haar missie en visie.
  5. Pak je de zeep op om te gebruiken, dan zie je tot slot nog wat informatie over hoe je het moet gebruiken en hoe je de verpakking weer kan recyclen.

Wat op het eerste gezicht een simpel doosje lijkt is zo in stapjes toch een hele ervaring om uit te pakken!

Unboxing experience Zeeplokaal

Tip 2: Kleed je verpakking aan met mooie materialen      

Deze tip werkt vooral goed voor verzendverpakkingen: kleed je verpakking mooi aan met verschillende verpakkingsmaterialen. Je kan het product natuurlijk los in een doos doen en that’s it. Maar het wordt pas echt een unboxing experience met mooie verpakkingsmaterialen.

Een bedrukte doos of verzendzak, gevuld met een leuk kaartje, misschien wat productsamples, een mooi vloeipapiertje dat wordt gesloten met een sticker… Met daarin weer een mooi bedrukt doosje met het product in een kartonnen houdertje… De mogelijkheden zijn eindeloos!

En just to be sure… het gaat er niet om dat je zo veel mogelijk verpakkingsmateriaal toevoegt aan jouw verpakking ;) Liever niet zelfs! Kies de materialen en items die passen bij jouw merk en jouw uitstraling en stel jouw eigen unieke unboxing experience samen.

Unboxing experience materialen

Tip3: It’s all-in the details

Vloeipapier om je pakketje is leuk, maar bedrukt vloeipapier in jouw merkkleuren met een mooi patroon is nóg leuker! En een bedrukt kaartje is leuk, maar een kaartje met een mooie embossing (reliëf) of detail in goudfolie is nóg leuker!

Voor een perfecte unboxing experience zorg je er niet alleen voor dat je product verpakt is in fijne verpakkingsmaterialen. Maar ook dat die verpakkingsmaterialen er te gek uitzien! Dat is minstens net zo belangrijk.

Je wil overbrengen op jouw klant dat er zorg en aandacht is besteed aan de verpakking. Dus zorg je er voor dat alle details van jouw verpakking kloppen.

Denk eens aan het gebruik van jouw merkkleuren op de verpakking, een detail in goudfolie, een mooie embossing (reliëf) of mat/glans effect.

En nu… aan de slag met jouw unboxing experience!

Ga eens brainstormen wat je met jouw verpakking zou kunnen doen om er echt een ervaring van te maken die helemaal past bij jouw merk. Je vindt op onze website en productpagina’s een heleboel voorbeelden en inspiratie! Of kijk eens op onze Pinterest pagina.

En heb je een tof idee en wil je lekker aan de slag? In de shop bestel je bij ons makkelijk alle materialen die je nodig hebt!

We zijn benieuwd… hoe ziet jouw perfecte unboxing experience er uit?

Dit vind je misschien ook leuk…

4x Duurzaam opvulmateriaal voor al jouw webshop pakketten

4x Duurzaam opvulmateriaal voor al jouw webshop pakketten

Je wil dat jouw producten veilig aankomen bij de ontvanger. Kapotte producten zijn het laatste wat je wil. Daarom is het belangrijk dat je de producten goed beschermt tijdens het verzenden. Maar dat wil je natuurlijk wel een beetje duurzaam doen, liever geen pakketten vol met plastic luchtkussens of bubbeltjesfolie!

In deze blog geven we je 4 voorbeelden van duurzaam opvulmateriaal. Zo kan jij jouw producten goed én duurzaam beschermen.

Onderscheidende en duurzame verpakkingen : Een kijkje in de keuken bij Bibelotte

Onderscheidende en duurzame verpakkingen : Een kijkje in de keuken bij Bibelotte

We nemen een kijkje in de keuken bij andere ondernemers. Wie zijn ze? Hoe gaan ze om met verpakkingen voor hun merk of webshop? En welke rol speelt duurzaamheid hierin?

We spreken Jacoline, oprichtster van kinderkamermerk Bibelotte, over wat een onderscheidende verpakking en duurzaamheid voor haar merk betekenen. Lees verder voor een flinke dosis inspiratie!

Een toffe verpakking bij kleine oplagen: Het kan wél!

Een toffe verpakking bij kleine oplagen: Het kan wél!

Kleine oplage of niet… je wil natuurlijk wel dat die verpakking er een beetje leuk uitziet. Een standaard bruine doos past niet bij de uitstraling die jij wil neerzetten! Maar een volledig eigen, bedrukte verpakking is nog niet zo makkelijk te vinden als je er maar een paar honderd nodig hebt. Let us help you out!

Heb je nog een vraag of opmerking over dit onderwerp? Onze verpakkingsexperts helpen je graag! 

0 reacties